El tractament integrat de llengua
i contingut (TILC) és un enfocament didàctic que permet ensenyar els continguts
acadèmics de les diferents disciplines acadèmiques (continguts disciplinaris) i proporcionar simultàniament competències en
les llengües (continguts lingüístics) amb què aquests continguts són construïts.
L’aprenentatge mitjançant el TILC
s’ha d’emprar en els següents casos: en l’ensenyament-aprenentatge del valencià
i el castellà com a primera llengua (L1); en l’ensenyament-aprenentatge de les
llengües estrangeres; amb l’alumnat immigrant no castellanoparlant; amb
l’alumnat castellanoparlant.
Aquest article ens agrada perquè,
a banda d’ensenyar l’ús del TILC, et dóna recomanacions a l’hora d’aplicar-lo a
l’aula, com per exemple: el procediment per a fer l’input comprensible, estratègies de negociació, etc. A més, inclou totes les possibles realitats
lingüístiques que es poden presentar en l’aula, no solament castellanoparlants
i valencianoparlants sinó també immigrants. També mostra una visió crítica i reflexiva de
l’aprenentatge i l’ensenyament que es fa a nivell interdisciplinari.
L’article inclou una explicació
de com elaborar una unitat didàctica considerant la
llengua com a factor de gran importància. Utilitza referències d’experts com
Krashen o Vygotski per completar i concretar com s’ha de produir l’aprenentatge,
per exemple, l’aprenentatge de bastida, zona de desenvolupament pròxim,
l’adquisició gradual d’autonomia i la realització d’una activitat mitjançant la
participació guiada.
El fet que es promoga
l’aprenentatge col·laboratiu fa que es produisca més interacció entre els
aprenents i, com a conseqüència, s’incremente l’ús lingüístic i considerem que
és una part fonamental.
Ens ha paregut molt interessant
la pedagogia constructivista perquè permet que un conjunt de persones aprenguen
entre elles a partir d’una guia experta o aprofitant la diferència de nivell
existent entre els individus que composen un grup. Aquest és un fet que té en
compte la diversitat i l’atenció a les diferències individuals i ens ha agradat
el caràcter integrador, el qual permetrà facilitar la immersió i assoliment de
qualsevol tasca, estiga o no relacionada amb una matèria lingüística.
No hay comentarios:
Publicar un comentario