El relat de vida lingüística és l’explicació que cada
individu fa sobre la seua relació amb les llengües amb què ha tingut contacte
al llarg de la seua vida.
En aquest relat s’inclouen aspectes com el coneixement
d’aquestes llengües, com s’ha tingut contacte amb elles i com s’han aprés
(records, anècdotes...), les habilitats que utilitzes per aprendre i fer ús
d’eixes llengües així com les noves destreses que adquireixes mitjançant aquest
aprenentatge, l’ús quotidià que es fa d’elles (context d’ús) i la posició de
l’individu com a aprenent, entre altres.
Aquesta reflexió metacognitiva fa adonar-se a l’individu
de la importància que presenta la diversitat lingüística. Per tant, l’individu
pren consciència sobre si la seua realitat és monolingüe, bilingüe o
plurilingüe i el valor que li dóna.
El relat de vida no pot ser una qüestió aliena a
l’escola. És molt important que els alumnes siguen conscients de la realitat
lingüística que forma part de la seua vida i del seu entorn. Sobretot en la
nostra societat bilingüe que presenta una situació de diglòssia.
- RELAT DE VIDA LINGÜÍSTICA PER A XIQUETS
Com podríem tractar-ho a l’aula? Més encara, com
fer-ho perquè tot açò arribe als alumnes?
El primer que cal tindre en compte és que els xiquets no
poden fer el seu relat de vida per ells mateixos, per això, els mestres hauran
de guiar el procés fent preguntes que els facen reflexionar. Per exemple:
quines llengües parles? On les has aprés? Quina llengua t’agrada més? Quina
llengua parles a casa?... Amb les respostes dels xiquets s’aniran construint
els relats de vida.
A l’escola s’ha de reforçar l’ús indistint de les dues
llengües majoritàries (valencià i castellà) i
s’ha d’aprofitar també la diversitat ètnica y
cultural que està present a les aules per
mostrar les diferents realitats lingüístiques. Aquesta última proposta es pot
fer per mitjà de jocs simbòlics (simular un aeroport, una ciutat d’un altre
país...), en els que siga necessari fer ús de diferents llengües, algunes de
les quals poden ser conegudes només per alguns xiquets de la classe procedents
d’altres ètnies. D’aquesta manera, els xiquets s’adonaran de la importància que
tenen les llengües en les nostres vides.
No hay comentarios:
Publicar un comentario